INDAHNYA RAMADHAN!

” Barangsiapa yang menghidupkan bulan Ramadhan dengan iman dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu” (hadith riwayat imam bukhari)

image

RAMADHAN UMPAMA POHON TAKWA

Pohon yang daunnya gugur sepanjang tahun kini tiba musimnya untuk tumbuh mekar kembali. Pohon takwa kini bertemu dengan waktu yang sesuai untuk berkembang menjadi pepohon yang rimbun,membolehkan ia menjadi tempat berteduh disamping pelbagai kebaikan serta memberikan buahnya sepanjang musim dengan izin Allah swt… Itulah RAMADHAN yang kita nanti-nantikan.

image

Iftar di bumi palestin

Dalam surah al- baqarah ayat 183 :

” Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa seperti halnya diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”

Allah juga berfirman dalam hadith qudsi
” Puasa itu untuk-Ku dan Aku-lah yang akan membalasnya;ia (orang yang berpuasa) telah mengekang hawa nafsunya,makannya dan minumnya demi Aku” (hadith imam bukhari)

Puasa itu adalah salah satu rukun islam. Jika roboh, maka robohnya seluruh ‘bangunan’ iaitu rukun islam. Puasa ramadhan itu hanya sebulan sahaja dan ia difardhukan pada tahun ke2 hijrah.

Puasa itu :

1- Kafarah Dosa

   Huzaifah ra mendengar Nabi SAW  
   bersabda :
  “Fitnah seseorang kepada keluarga,
   harta, dan tetangganya dapat ditutupi   dengan solat,puasa dan sedekah” ( hadith riwayat imam bukhari)

2-Penghapus Dosa-dosa yang telah
  berlalu
 
Abu Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah saw bersabda :” Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan iman dan mengharapkan pahala dari Allah swt ,ia akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu” (hadith riwayat imam bukhari)

3- Menjadi syafaat di hari kiamat
 
Diriwayatkan dari Abdullah bin Amir ra: bahawa Rasulullah saw bersabda :
” Puasa dan alquran akan memberi syafaat (pertolongan) bagi seorang hamba (yang berpuasa dan membaca alquran) pada hari kiamat: Puasa berkata : Wahai Rabbi,saya sudah mencegahnya dari makan dan melempiaskan nafsunya pada siang hari,maka terimalah syafaatku untuknya. Alquran pun berkata : aku sudah mencegahnya dari tidur pada malam hari,maka terimalah syafaatku untuknya.Kemudian keduanya pun memberi syafaat ” (Hadith Imam Ahmad)

4-Pintu khusus di Syurga

Pintu itu akan dimasuki oleh orang-orang yang membiasakan diri dengan berpuasa dengan sebenar-benarnya.

Dari Sahal ra disebutkan bahawa Rasulullah saw bersabda :

” Di syurga ada pintu yang disebut ar- rayyan. Di hari kiamat kelak, orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu dan tidak ada seorangpun yang akan melewatinya selain mereka. Ia dipanggil ,’ Di manakah ahli puasa?’ Mereka pun berdiri seraya memasukinya dan tidak seorangpun yang masuk (lewat pintu ini) selain mereka. Jika semuanya masuk ,lalu pintu itu ditutup dan tidak ada seorang pun yang melewatinya” (hadith riwayat imam bukhari)

Demikianlah puasa itu menjadi ibadah buat hamba-hambaNya yang mulia. Diibaratkan seperti mata air yang mengalir tenang menyirami pepohon takwa yang sedang membesar , lebat daunnya dan memberikan bekal keimanan hingga ramadhan yang mendatang.

Dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah saw bersabda :

” Solat 5 waktu, dari jumaat ke jumaat dan dari ramadhan ke ramadhan menjadi penghapus dosa di antara keduanya selama tidak melakukan dosa besar”
 ( hadith riwayat imam muslim)

TAQABBALLAHU MINNA WA MINKUM. WA LA TANSANA BID-DU’A!

(mudah mudahan allah menerima amal ibadah kita. janganlah kamu lupakan kami dalam doa-doamu)

RAMADHAN KAREEM DARI UMMU ‘ASMA KEPADA SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT .

image

image

image

image

  • Posted in: 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: